Покупката на горива и стоки от ведомства и общини вече само чрез търгове
01-07-2016

Източник: http://www.mediapool.bg/

Автор: Авторски екип

 

Обществените поръчки стават задължителни при покупката на горива и стоки от министерства, агенции и общини. Това предвиждаправителствено постановление, публикувано за обществено обсъждане от Министерството на финансите. 

Промените са във връзка с новия Закон за обществените поръчки и бяха поет ангажимент от вицепремиера по еврофондовете и икономическата политика Томислав Дончев.

Предложения за промени в постановлението ще могат да се правят до 12 юли, след което то ще бъде внесено за одобрение в Министерския съвет. Срокът в новия Закон за обществените поръчки (ЗОП) за приемането на списъка е краят на месеца.

Целта на промяната е да се затворят вратичките, чрез които Държавният резерв например продаваше стари стоки през борсата. Цените оставаха неясни и имаше съмнения за далавера. Няколко шефове на резерва дори попаднаха под ударите на прокуратурата и бяха осъдени на първа инстанция от съда.

В момента около 200 продукта могат да бъдат купени или продадени от държавата чрез пряко договаряне или през стоковите борси.  Това е "прекомерно широк" списък и не дава увереност, че се постигат възможно "най-добрите цени", е посочено в мотивите на финансовото министерство.

Сега се предлага списъкът да е само от 9 продукта, които могат да се купят директно. Всичките са метали - необработен чугун, фероманган, желязо, олово, цинк, калай, мед, алуминий и никел. Аргументът е, че това са материали, които се предлагат в големи количества и нямат характер на завършен продукт, който да се ползва за потребление и не се предлагат в търговската мрежа.

На практика постановлението е удар срещу петролните компании. Най-често големи количества горива през борсата купува държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси". През юни те са заявили доставка на гориво за дизелови двигатели, зимно, клас E, минерално, без биокомпоненти. Сделката е станала през стоковата борса с единствен кандидат "Лукойл България" и при цена 28.4 млн. лв. с ДДС за
22 913 тона. Дни по-рано е закупено същото гориво, от същия продавач и купувач за 62 млн. лв. В края на май по същия начин "Инса ойл" е избрана да достави масла за 3.9 млн. лв. През март е направена бензинова покупка пак от "Лукойл България" за 12.2 млн. лв., пише "Капитал".

От списъка освен горивата са премахнати и всички видове петролни продукти – масла, грес и парафин.

Липсва възможност за пряко договаряне и при зърнените култури, дървесината, твърдите горива и всякакъв вид строителни материали. Досега беше възможно да се купят плочки, метални прътове, ламарини, тръби, решетки, метална тел.

Отпада възможността ведомствата да купуват без процедура по ЗОП и хранителни стоки като фасул, месо, олио за готвене, мляко, сол, продуктите от брашно и др.

Премахването на горивата и всички стоки, които нямат характер на готов продукт, от списъка на практика изключва стоковите борси от участието в държавни поръчки. На трите стокови борси в момента - в София, Пловдив и Русе, се търгуват основно зърно, горива, слънчоглед, технически култури, олио, както и метали – предимно скрап. Търговията там е неликвидна, информацията е трудно достъпна и често се чуват твърдения за предварително уговорени сделки.

Според Васил Симов, председател на Софийската стокова борса, решението на правителството да централизира обществените поръчки, изключвайки стоковите борси, е лошо. "Ако в момента има някакви съмнения за злоупотреби, те не са следствие от сделките на борсата, а извън нея. При нас не може да има нито корупция, нито нагласеност, защото всичко, което се случва, е пред очите на всички в борсовата зала", казва Симов в интервю за "Банкеръ".

"Пазарът ще стане по-конкурентен, защото без възможност за пряко договаряне при горива по-голям кръг фирми ще могат да участват в търговете", коментира Светозар Димов, управляващ съдружник в "Сакса" пред "Капитал". Той обаче не смята, че процесът като цяло ще стане по-прозрачен, защото всичко е въпрос на контрол.

"Няма значение дали ще е през борсата или чрез открита процедура, ако администрацията не желае да контролира процеса", казва Димов и добавя, че и в момента възложителят може да контролира процеса по търговия на борсата, защото по време на самата сесия има свой представител. "Има си условия за търговията, има си регулации, но всичко зависи от възложителя", добавя той.

Задължителната открита процедура за доставка на горива може да се окаже проблем за държавните структури от гледна точка на обжалванията. "Предполагам, че ще има големи забавяния заради обжалвания от страна на конкуренти", смята Димов.