Търгът за магистрала "Хемус" прекратен по нареждане на ЕК
10-05-2016

Източник: http://www.mediapool.bg/

Автор: Лили Границка

Търгът за магистрала "Хемус", спрян от премиера Бойко Борисов поради "витаещи съмнения", е прекратен по искане на Европейската комисия, а не поради липса на пари, какъвто бе официално обявеният мотив. Българските власти са си правили сметка да строят магистралата с европейско финансиране по новата оперативна програма "Транспорт", очевидно за сметка на "Струма", но са получили категоричен отказ. Еврокомисията е била сезирана за плановете им от австрийската компания "Щрабаг", която е представила решението на Върховния административен съд (ВАС) по тяхната жалба от миналата година, става ясно от публикуваните документи. Mediapool не успя да се свърже с представител на компанията по телефона за коментар.

Премиерът Борисов обяви на 15 февруари, че спира обществената поръчка за магистрала "Хемус", която трябваше да бъде изпълнена за близо 1 млрд. лв. от фирми, свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и директора на "Лукойл България" Валентин Златев. Закритата вече Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) изпълни разпореждането и го обоснова с невъзможност да бъде осигурено финансиране за изграждането на двата лота по линия на оперативна програма "Транспорт".

"Официално или неофициално върху тази процедура имаше съмнения, че не е така както трябва", заяви по-късно същия ден Борисов и допълни: "Витае, че зад едната (фирма) стои Златев, зад другата стои Пеевски."

"Затова я затворих и разпоредих веднага да се проведе нов търг, да бъде направен пред очите на всички медии", каза министър-председателят, а по повод аргумента липса на финансиране обяви: "Затова по документи днес нямаме пари, но от утре ще имаме. Говорил съм с финансовия министър за утре да ги подсигури, когато пуснем новият търг да бъде обезпечен."

Новият търг обаче не се проведе "веднага", а три дни след временното му спиране бе прекратен. Това, както и предстоящото препроектиране на магистралата, бе обявено от Борисов по време на посещение в Брюксел след среща с председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер.


Куриозното в случая е, че новото дело по жалбата на турската фирма е разпределено на същия съдебен състав, който се е произнесъл по същия казус по повод обжалването на "Щрабаг". Съдиите Аделина Ковачева, Кремена Хараланова и Бисерка Цанева вече са постановили, че няма пречка да се проведе търгът за "Хемус", въпреки че финансирането на обекта е под въпрос. Сега от тях на практика се иска да излязат с напълно противоположно решение и те са си направили отвод.Сега обаче турската компания "Ташяпъ", която остана втора в търга за единия лот на магистрала "Хемус", обжалва официалното основание за спирането на процедурата – липсата на средства. Фирмата се аргументира именно с решението на Върховния административен съд по жалбата на "Щрабаг".

Първото заседание по жалбата на "Ташьпъ" срещу прекратяването на търга е насрочено за 11 май, сряда.

Първоначално прекратяването на обществената поръчка беше обжалвано и от победителите – "ПСТ груп" и "Джи Пи Груп". КЗК отхвърли жалбите им и те са се отказали да оспорват пред ВАС, за разлика от турската компания.

Предстои да се види как ВАС ще се справи със ситуацията. Като се има предвид как Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) майсторски да жонглира със закона, нищо чудно и ВАС да намери изход, коментираха пред Mediapool източници от бранша.

Нов търг за магистрала "Хемус" няма да има, докато не приключи производството във ВАС, каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова в отговор на въпрос на Mediapool. Преди това тя беше обещала новия търг за 10-километрова отсечка от "Хемус" да бъде пуснат до края на май, най-късно началото на юни.

"Не може да си купиш самолет при условие, че нямаш каруца", коментира шефът на пътната агенция Лазар Лазаров прекратената поръчка и обявяването й по новия ЗОП.

Той обясни, че първоначалният проект на "Хемус" е бил "ненужно луксозен" – "права линия през най-тежката част на трасето", което е довело до цената от близо 1 млрд. лв. с ДДС за 60 км. Сега се прави препроектиране, което ще намали прогнозната цена на пътната отсечка.